Čiernohronská železnica

Otváracie hodiny

Pondelok
Utorok
Streda
Štvrtok
Piatok
Sobota
Nedeľa

Jazda v drevených vagónikoch historickej lesnej železničky nádherným vidieckym prostredím a očarujúcou prírodou, sprevádzaná pískaním lokomotívy umožňuje vrátiť sa v čase tam, kde sa kedysi zvážalo drevo.

História úzkorozchodnej Čiernohronskej železnice siaha do roku 1898, kedy boli vypracované prvé dokumenty na jej výstavbu. V roku 1901 sa začalo stavať a 9. 1. 1909 sa spustila jej pravidelná prevádzka s tradičným úzkym rozchodom 760 mm. Železnica vznikla za účelom zvážania dreva z okolitých lesov (dovtedy sa používala riečna doprava splavovaním). Dĺžka všetkých tratí dosiahla postupne 132 km – najviac so všetkých 40-tich lesných železníc na Slovensku. Po zastavení jej prevádzky dňom 31. 12. 1982 bola odsúdená na zánik zošrotovaním. Bola zachránená vďaka práci nadšencov a dobrovoľníkov mládežníckeho hnutia Stromu života. K opätovnému obnoveniu jej prevádzky došlo v 1. 5. 1992.

V súčasnosti ČHŽ premáva denne počas letnej turistickej sezóny od 2.5. do 30.9., prevádzka je zabezpečovaná na úseku trate z Chvatimechu do Čierneho Balogu (iba na objednávku), do Vydrovskej doliny a do Dobroče (spolu 19 km). V roku 2012 bola s podporou Evropskej Únie otvorená obnovená trať z Čierneho Balogu do miestne čiasti Dobroč (4km). Mimoriadne jazdy je možné si objednať kedykoľvek!. Vozový park pozostáva z čtyroch parných lokomotív, piatich motorových lokomotív a zrekonštruovaného motorového vozňa M21 004. Lokomotívy sú v prevádzke spolu so súpravou historických osobných vozňov. Časť z nich vrátane reštauračného vagóna, je v prevedení letných výhliadkových vagónov, ktoré umocňujú priamy zážitok z jazdy a prírody. Tieto vagóny získala ČHŽ prestavbou pôvodných nákladných vagónov, v jednom prípade ide o originálny letný výhliadkový vagón zachránený zo zrušenej trate Ružomberok – Korytnica Kúpele. Zaujímavosťou je i ručný spôsob brzdenia súprav, obvyklý práve na lesných železniciach.