Určite poznáte najvyšší vrchol Zeme. Áno, je to Mount Everest. Asi si aj spomeniete na jeho výšku, ktorá je 8848 m n m. Ak chcete zdolať túto výzvu, tak musíte počas jedného dňa nastúpať na jednom kopci (na jednej časti kopca,začiatok aj koniec na jednom mieste) výšku strechy sveta a to 8848 výškových metrov. Počas výzvy nemôžete prijať fyzickú pomoc, samozrejme ani použiť e-bike :-D. Ak to človek chce dať nemôže byť v poriadku :-D, 50% dokážete natrénovať, ale zvyšných 50% máte v hlave (najmä po nejakých 6000m). Sú len dve možnosti, buď to chcete a dáte to, alebo nechcete a nedáte to.
Tu je ešte pár rád, ktorými som sa riadil ja a nečerpával ich od ľudí, ktorí už túto výzvu zvládli a v prípade, že by to niekoho oslovilo ……
1. TRÉNING
Aj keď dlhé, vytrvalostne ladené výjazdy sú dôležité (ja som ich nejak nestihol veľa tento rok :-D, spoliehal som sa aj na tie z minulých rokov) ešte dôležitejší je tréning jazdy v kopcoch. Keď si porovnáme pozíciu jazdca na rovinách a pri stúpaní, ide o značne odlišné formy sedenia. Môj test bol na rovnakom kopci (Srdiečko) 3400m výškových pri 98km s časom 5h40´ bolo to hlavne o nastolení tempa 6 dní pred ostrým štartom…..
2. NASTOLENIE TEMPA
Ide o veľmi dlhú aktivitu, je potrebné sa sústrediť na vyrovnané a primerané tempo už od začiatku. Mottom by teda malo byť predsavzatie šetriť čo najviac energie. Moje nohy mi boli veľmi vďačné, že som ich nedal úplne a šrot po 17tich hodinách ťahania :-D….
3.STRAVA
Počas takto náročného výjazdu som vydal zo seba veľké množstvo energie, z tohto dôvodu treba mať veľa papania v aute( pri sebe určite nie kto by to vynášal .-D), či už od cestovín, ovocia, obložených žemlí až po energetické tyčinky a gély. Samozrejme hektolitre pitia od koly, jonťákov až po obyčajnú vodu…..
4. SPOLUJAZDCI
18-32h jazdenia áno niektorým to trvalo až toľko je dlhá doba. Ak nepreferujete jazdu osamote, aj v takýchto extrémnych podmienkach, odporúčam zvoliť si jedného alebo viacerých spolujazdcov, ktorí rozumejú a podporujú váš zámer (práve preto, aby vám nenavodzovali pocit, že idete pomaly, najmä ak s vami strávia len istú časť celej výzvy). Vyberte si priateľov s pozitívnym zmýšľaním. A čo je možno ešte lepšie, tých, ktorí vám dokážu poskytnúť potrebné rady a skúsenosti priamo počas jazdy. Súčasne je vhodné, ak vás vedia udržať bdelých a sústredených. Pretože o cca 02:00-06h ráno, keď budete skutočne unavení, najlepším receptom, ako nezaspať, je počúvanie vtipných príbehov……
5.VÝBER TRASY
Voľba správneho kopca je absolútne kľúčová pre to, aby ste dokázali absolvovať vami zvolený cieľ. Okrem potreby dosiahnuť 8848 metrov prevýšenia, hrá svoju rolu aj niekoľko iných, rovnako dôležitých faktorov.A to rozdeliť si trasu na niekoľko častí, aby človek nemyslel na celých vyše 250-300km a potrebných 8848m.Stúpanie by malo byť plynulé okolo 6-7%,mne to úplne nevyšlo,kedže od Krupovej po Trangošku je 12% sklon na výživných 2,5km,ktoré ma vždy ničili.No hlavne mojím zámerom bolo ísť kopec s minimom aút,ktorý dobré poznám a má okolo 500m prevýšenie…
Teraz už k môjmu EVERESTINGU
Tento rok sa doslova spustila vlna Everestingov, táto výzva sa začala datovať v roku 2016 (prvý slovák ju zvládol rok na to, ja som bol 49- tym na Slovensku a 8700 – tym celkove na svete), najmä vďaka koronakríze a tomu, že neboli žiadne iné podujatia. Krása tejto akcie spočíva vo voľnosti a v minime obmedzení, pretože si môžete zvoliť hlavné faktory – miesto a čas. No a vaším súperom ste len vy a porcia výškových metrov. Rozhodne to nie je len pre namakaných borcov, a tak si vravím skúsim to aj ja možno to dám a možno nie nevadí, možno budem prvým horehroncom, ktorému sa to podarí ….Na túto porciu výškových metrov som potreboval zdolať stúpanie z Tálov na Srdiečko 16 – 17x každá appka ukazovala iné prevýšenie 520-555m, preto som šiel radšej 17x 😀
Sadám na BIKE
Je 4:25, sadám na bajk a prvý krát stúpam na Srdiečko. Akurát sa rozvidnieva je 10 stupňov nad nulou a idem si pohodové tempo. Na vrchole stúpania si kuknem čas, nastúpané metre a želám si, aby mi toto tempo vydržalo až do konca. Prvých 5 stúpaní idem bez prestávky, čo to len pijem hore + jeden banán a tyčinka počas tejto doby. Idem podľa plánu konštantný čas hore dole cca 55min. Po 2600 nastúpaných metroch si teda dávam prvú pauzu, hoci som mal stále dostatok energie. Cestoviny so syrom padli vhod a po 30 minútach sa poberám spať osedlať moju 26 palcovú kobylu :-D. V tom už na mňa kričí môj kamarát Jožko, ktorý ma prišiel podporiť jednou jazdou hore, a tak sa pauza natiahne snáď na hodinu :-D. Po tom, ako zjazdíme späť na Tále začína pekne pripekať na hlavu, je okolo 11h. Jožko ma opúšťa a tak šľapem o5 sám lepšie povedané mojím parťákom je silný oskar, ktorý ma sprevádza do nejakej 17h. Litre koly, jonťáku a vody sa ani nedajú spočítať koľko do mňa vošlo. Kľučkujem z jednej strany krajnice na druhú a vyhľadávam každý meter tieňu :-D. V tom čase mám nastúpaných vyše 5000m a zrazu zvoní mobil volá mi kamarát Dušanko, že ide s Minkom podporiť tohto blázna jednou možno dvoma jazdami. Vravím si super, ale ja mám akurát objednanú večeru-sypačku ryža s prsíčkom na horskej chate Trangoška, tak sem museli prísť sami, ja dole nejdem hladný za nimi :-D.
Večera a pokračujem
Po spoločnom zjazde ideme rovno hore na Srdiečko v tom nás obieha naša drahá Marcelka na novom cesťáčiku, takže o5 sa mi šľapalo veselšie .Keď sme sa lúčili na Táľoch dal som si menšiu prestávku a hľa ďalší kamarát čo sa ide pozrieť na tohto blázna Lukáš tiež na novom cesťáčiku. Toto bola ozaj výživná, ale najmä zábavná jazda natočili sme najeké vtipné videa a nenazdaj už bolo Srdiečko na dohľad. To už bolo okolo 20h Lukáš mi poprial úspešné dokončenie everestingu, ja som mu požičal reflexnú vestu aby bezpečne prišiel domov k rodinke.V „rýchlosti“ som si dal ešte jeden nástup po pivo na Trangošku,motivácia bola jasná musím to stihnúť do 40 min, keďže zatvárali o 21h :-D. Toto sa mi úspešne podarilo, nabil som seba aj hodiny cez power banku, tie ukazovali cez 6000m výškových.Vravím si teraz to bude mega zaujímavé jazdiť po tme celú noc :-D.
Už len šesťkrát
K úspešnému dokončeniu mi bolo treba absolvovať danú trasu ešte 6 x. Po prvom výstupe sa prišli na mňa pozrieť rodičia na aute, či ešte žijem 😀 a ako som na tom časove. Keď zistili, že mi to bude trvať až do 3-4 hodiny rannej a nie podľa môjho predpokladu 1- nej ( čas sa natiahol pre dlhšie pauzy či už kôli pokecu s kamošmi fotením, kamerovaním alebo jedeniu a iným potrebám :-D) rozhodli sa, že ma budú čakať každé 2km popri ceste. V sedle mi to šlo stále super tempo okolo hodiny Tále-Srdiečko a späť. Na posledné 3 jazdy prišiel na bicykli vďaka bohu opäť Jožko, ktorý ma podporoval až do úplného konca, bol to super pocit neísť sám tmou. Od tejto chvíle sme si dali jednu dlhšiu pauzu, kedže som mal už parádného hladiaka a posledné dve jazdy už na „šupu“ako nič :-D.
Vysnívaný koniec
Všetko raz musí skončiť a mne sa to podarilo o 4tej ráno teda po 24hodinach tejto bláznivej akcie, hoci reálne som dosiahol EVERESTING už o 2hej ráno, ale ako bolo spomínané šiel som jednu jazdu istoty navyše. Trošku sme to na Srdiečku oslávili, ešte aj kamarátka Lucka prišla pozrieť na moju poslednú jazdu. Everesting je jednoducho veľkým sústom. Potrebujete na to množstvo mentálnej a fyzickej prípravy, ale keď konečne dovŕšite tých 8 848 metrov, v mojom prípade 9433 :-D, pocítite neopakovateľný pocit z dosiahnutia cieľa. Avšak, nemalo by to byť len o nastúpaných metroch a prejdení pomyselnou cieľovou páskou. Proces od zvolenia si trasy, balenia, možno objavovania nových miest až po užívanie si času, stráveného jazdením s vašimi priateľmi (všetkým spomenutým kamarátom veľké ďakujem, mojej žene, rodičom aj tým čo mi neverili aj to ma hnalo vpred) robí z tejto výzvy niečo, čo si budete pamätať až do smrti….
Dovolím si pridať ešte zopár čísel na záver čas jazdenia 17h 49´,nastúpané metre 9,433,dĺžka 262 km,spálené kcal 14152,priemerná rýchlosť 14,7km/h,tepová frekvencia 119t/min,max rýchlosť 79,2km/h
Text je súčasťou TVOJ BLOG, nieje obsahom redakcie Kam na Horehroní. V prípade potreby môžete autora kontaktovať prostredníctvom redakcie mailom na [email protected].
Táto stránka používa súbory cookies pre čo najlepší zážitok z jej používania. Súbory cookies nám umožňujú používať funkcie sociálnych sietí, anonymne analyzovať návštevnosť a správanie návšetevníkov ale taktiež bezchybné fungovanie stránky.
Informácie o súboroch cookie sú uložené vo vašom prehliadači a vykonávajú funkcie, ako napríklad rozpoznanie vás pri návrate na našu webovú stránku a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej stránky sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.
Všetky nastavenia súborov cookie môžete upraviť tak, že prejdete na záložky na ľavej strane.
Nevyhnutné
Nevyhnutné cookies by mali byť vždy povolené, aby sme mohli uložiť vaše predvoľby pre nastavenia súborov cookie.
Analytické
Na tejto webovej lokalite služba Google Analytics zhromažďuje anonymné informácie, ako napríklad počet návštevníkov stránky a najobľúbenejšie stránky.
Povolenie tohto súboru cookie nám pomáha vylepšiť našu webovú stránku.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!