Čiernohronská železnica

Čiernohronská železnica
Redakcia 29. marca 2018

Jazda v drevených vagónikoch historickej lesnej železničky nádherným vidieckym prostredím a očarujúcou prírodou, sprevádzaná pískaním lokomotívy vám umožňuje vrátiť sa v čase tam, kde sa kedysi zvážalo drevo.
História úzkorozchodnej Čiernohronskej železnice siaha do roku 1898, kedy boli vypracované prvé dokumenty na jej výstavbu. V roku 1901 sa začalo stavať a 9. 1. 1909 sa spustila jej pravidelná prevádzka. Železnica vznikla za účelom zvážania dreva z okolitých lesov. Dnes však slúži výhradne na turistické účely. Patrí medzi najväčšie lákadlá regiónu Horehronie a ročne ju navštívi množstvo nadšených turistov nielen z celého Slovenska, ale aj sveta.

 

V súčasnosti ČHŽ premáva denne počas letnej turistickej sezóny od 2.5. do 30.9., prevádzka je zabezpečovaná na úseku trate z Chvatimechu do Čierneho Balogu (iba na objednávku), do Vydrovskej doliny a do Dobroče (spolu 19 km). V roku 2012 bola s podporou Evropskej Únie otvorená obnovená trať z Čierneho Balogu do miestne čiasti Dobroč (4km). Mimoriadne jazdy je možné si objednať kedykoľvek!. Vozový park pozostáva z čtyroch parných lokomotív, piatich motorových lokomotív a zrekonštruovaného motorového vozňa M21 004. Lokomotívy sú v prevádzke spolu so súpravou historických osobných vozňov. Časť z nich vrátane reštauračného vagóna, je v prevedení letných výhliadkových vagónov, ktoré umocňujú priamy zážitok z jazdy a prírody. Tieto vagóny získala ČHŽ prestavbou pôvodných nákladných vagónov, v jednom prípade ide o originálny letný výhliadkový vagón zachránený zo zrušenej trate Ružomberok – Korytnica Kúpele. Zaujímavosťou je i ručný spôsob brzdenia súprav, obvyklý práve na lesných železniciach.

 

Kukni aj : Lesnícky skanzen

Text:CHZ

Viac fotografií nájdete: Železnička