Úsilie, ktoré má zmysel

Úsilie, ktoré má zmysel
Redakcia 7. júla 2023

ČIERNY BALOG – Čiernohronská železnica oslavuje vzácne výročie. Je to už 40 rokov, čo do Čierneho Balogu prišli prví dobrovoľníci z celého Československa, aby pomohli zachrániť lesnú železnicu odsúdenú na zánik. Vďaka ich odvahe a odhodlaniu sa podarilo zachovať vzácny historický unikát aj pre ďalšie generácie.

V tom čase bola totiž vo Vydrovskej doline už naplánovaná výstavba mechanizačného strediska a na pozemkoch zrušenej staničky ČHŽ v Čiernom Balogu mali vyrásť dva paneláky. Ešte v roku 1983 však vznikli prvé dobrovoľnícke tábory Strom života, zásluhou ktorých sa podarilo zachrániť železnicu pred úplnou likvidáciou.

„Proti vtedajším byrokratom sa vytiahla vysoká karta – bezplatná dobrovoľná práca mladých ľudí. A to bol tromf, ktorý vtedy platil aj na komunistických funkcionárov. Časť účastníkov tábora preto od včasného rána pracovala na brigádach v lese, na družstve alebo v blízkych priemyselných podnikoch a zarábala peniaze aj pre ostatných, ktorí pracovali na železničke. Natierali vagóniky, opravovali budovy a v noci zakopávali zvyšné koľaje a výhybky, aby ich cez deň neodniesli likvidačné čaty do šrotu,“ spomína Aleš Bílek, riaditeľ Čiernohronskej železnice, ktorý tiež patrí ku generácii prvých dobrovoľníkov na ČHŽ.

„Dlhodobá bezplatná pomoc v takomto rozsahu a dĺžke trvania nemá pri podobných projektoch obnovy národnej kultúrnej pamiatky v SR obdobu a v rámci spolupráce s inými prevádzkami v zahraničí sme sa s ňou nikde nestretli – právom sme na ňu hrdí,“ dopĺňa Aleš Bílek. Pri príležitosti tohto významného výročia Čiernohronská železnica zorganizovala malú, neformálnu oslavu s prvými účastníkmi dobrovoľníckych táborov.

V rámci osláv Čiernohronská železnica predstavila renovovaný historický vagón, ktorý je výsledkom rozvojového zámeru Banskobystrického samosprávneho kraja a bol podporený finančným príspevkom vo výške 6 750 €. Súčasťou vybavenosti vagóna je aj interaktívny panel pre najmenších, ktorý hravým a pútavým spôsobom vzdeláva v oblasti železničnej tematiky a zároveň napomáha zvyšovať komfort počas jazdy pre rodiny s deťmi.

,,S ohľadom na udržateľnosť, ale aj návratnosť investície považujeme za strategické investovať práve do renovácie historických vagónov, nakoľko s narastajúcou návštevnosťou dochádza k ich čoraz výraznejšiemu opotrebovaniu. Vagóny jazdia počas hlavnej sezóny denne a sú nenahraditeľnou súčasťou prevádzky ČHŽ,“ uviedla výkonná riaditeľka OOCR REGIÓN HOREHRONIE, Petra Ridzoňová Hlásniková.

Čiernohronská železnica patrí medzi najnavštevovanejšie turistické atrakcie v regióne.
Ročne ju navštívi až 70 000 turistov a za 31 rokov novodobej prevádzky prepravila už vyše 3 mil. cestujúcich. Roky funguje ako nezisková organizácia a najmä vďaka pomoci mnohých dobrovoľných brigádnikov, ktorí sa sem každé leto vracajú. Jej existencia je závislá od cestovného ruchu a práce dobrovoľníkov, nie je systematicky dotovaná štátom. Z finančných prostriedkov, ktoré získa z predaja vstupeniek, sú financované všetky nevyhnutné opravy a zabezpečený jej ďalší chod.

zdroj: tlačová správa ČHŽ