ČIERNY BALOG – Čiernohronská železnica oslavuje vzácne výročie. Je to už 40 rokov, čo do Čierneho Balogu prišli prví dobrovoľníci z celého Československa, aby pomohli zachrániť lesnú železnicu odsúdenú na zánik. Vďaka ich odvahe a odhodlaniu sa podarilo zachovať vzácny historický unikát aj pre ďalšie generácie.
V tom čase bola totiž vo Vydrovskej doline už naplánovaná výstavba mechanizačného strediska a na pozemkoch zrušenej staničky ČHŽ v Čiernom Balogu mali vyrásť dva paneláky. Ešte v roku 1983 však vznikli prvé dobrovoľnícke tábory Strom života, zásluhou ktorých sa podarilo zachrániť železnicu pred úplnou likvidáciou.
„Proti vtedajším byrokratom sa vytiahla vysoká karta – bezplatná dobrovoľná práca mladých ľudí. A to bol tromf, ktorý vtedy platil aj na komunistických funkcionárov. Časť účastníkov tábora preto od včasného rána pracovala na brigádach v lese, na družstve alebo v blízkych priemyselných podnikoch a zarábala peniaze aj pre ostatných, ktorí pracovali na železničke. Natierali vagóniky, opravovali budovy a v noci zakopávali zvyšné koľaje a výhybky, aby ich cez deň neodniesli likvidačné čaty do šrotu,“ spomína Aleš Bílek, riaditeľ Čiernohronskej železnice, ktorý tiež patrí ku generácii prvých dobrovoľníkov na ČHŽ.
„Dlhodobá bezplatná pomoc v takomto rozsahu a dĺžke trvania nemá pri podobných projektoch obnovy národnej kultúrnej pamiatky v SR obdobu a v rámci spolupráce s inými prevádzkami v zahraničí sme sa s ňou nikde nestretli – právom sme na ňu hrdí,“dopĺňa Aleš Bílek. Pri príležitosti tohto významného výročia Čiernohronská železnica zorganizovala malú, neformálnu oslavu s prvými účastníkmi dobrovoľníckych táborov.
V rámci osláv Čiernohronská železnica predstavila renovovaný historický vagón, ktorý je výsledkom rozvojového zámeru Banskobystrického samosprávneho kraja a bol podporený finančným príspevkom vo výške 6 750 €. Súčasťou vybavenosti vagóna je aj interaktívny panel pre najmenších, ktorý hravým a pútavým spôsobom vzdeláva v oblasti železničnej tematiky a zároveň napomáha zvyšovať komfort počas jazdy pre rodiny s deťmi.
,,S ohľadom na udržateľnosť, ale aj návratnosť investície považujeme za strategické investovať práve do renovácie historických vagónov, nakoľko s narastajúcou návštevnosťou dochádza k ich čoraz výraznejšiemu opotrebovaniu. Vagóny jazdia počas hlavnej sezóny denne a sú nenahraditeľnou súčasťou prevádzky ČHŽ,“ uviedla výkonná riaditeľka OOCR REGIÓN HOREHRONIE, Petra Ridzoňová Hlásniková.
Čiernohronská železnica patrí medzi najnavštevovanejšie turistické atrakcie v regióne. Ročne ju navštívi až 70 000 turistov a za 31 rokov novodobej prevádzky prepravila už vyše 3 mil. cestujúcich. Roky funguje ako nezisková organizácia a najmä vďaka pomoci mnohých dobrovoľných brigádnikov, ktorí sa sem každé leto vracajú. Jej existencia je závislá od cestovného ruchu a práce dobrovoľníkov, nie je systematicky dotovaná štátom. Z finančných prostriedkov, ktoré získa z predaja vstupeniek, sú financované všetky nevyhnutné opravy a zabezpečený jej ďalší chod.
Táto stránka používa súbory cookies pre čo najlepší zážitok z jej používania. Súbory cookies nám umožňujú používať funkcie sociálnych sietí, anonymne analyzovať návštevnosť a správanie návšetevníkov ale taktiež bezchybné fungovanie stránky.
Informácie o súboroch cookie sú uložené vo vašom prehliadači a vykonávajú funkcie, ako napríklad rozpoznanie vás pri návrate na našu webovú stránku a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej stránky sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.
Všetky nastavenia súborov cookie môžete upraviť tak, že prejdete na záložky na ľavej strane.
Nevyhnutné
Nevyhnutné cookies by mali byť vždy povolené, aby sme mohli uložiť vaše predvoľby pre nastavenia súborov cookie.
Analytické
Na tejto webovej lokalite služba Google Analytics zhromažďuje anonymné informácie, ako napríklad počet návštevníkov stránky a najobľúbenejšie stránky.
Povolenie tohto súboru cookie nám pomáha vylepšiť našu webovú stránku.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!